Tűzoltók a múltban
2021. május 04. írta: Digitális feltáró

Tűzoltók a múltban

Képes bemutató a tűzoltás múltjából

Május 4. Szent Flórián, a tűzoltók védőszentjének napja, vagyis a Tűzoltók napja. Ennek kapcsán szemezgetek a Fortepan archívumából egy kis virtuális időutazás keretében.

Röviden az előzményekről: a tűzoltás legkorábbi ismert ábrázolása egy Ninive mellett talált kb. 2800 éves rajzról származik: az emberek hosszú nyelű kanalakkal öntözik a várból kidobált égő fáklyákat. Ktészibiosz és Hérón i.e. 250 körül már tűzoltásra alkalmas nyomószivattyút alkottak. 1829-től már gőzfecskendő is rendelkezésre állt, a 20. század elején pedig már belső égésű motorral hajtott szerkezetek is voltak.

1908, tűzoltócsapat. Ekkor Magyarországon még szekeres oltókocsikat használtak.

1910, Légszesz gyár, háttérben a Fiumei út (Köztemető utca) 12. és 14. számú ház. A fotó jól szemlélteti a korai tűzoltófecskendő használatát.

 

1912, Óbudai Hajógyár, a gyár tűzoltóságának díszszemléje. A nagyobb gyárak, üzemek sokszor rendelkeztek saját tűzőrséggel.

1929, csoportkép, háttérben a tűzoltószertár.

1934, lajtoskocsi. A gépkocsik előtt, sőt velük sokáig párhuzamosan elterjedtek voltak.

1936, Teve utca, a tűzoltóság bemutatója, modern tűzoltóautókkal.

1936, Mátyásföldi repülőtér,  Magyar Légügyi Hivatal által rendezett repülőnap.

1947, önkéntes tűzoltóság. Magyarországon régre nyúlik vissza története, eőször Széchenyi Ödön gróf 1863-ban alapított önkéntes tűzoltó egyletet Budapesten.

1961, az Elektromos Művek Latorca utcai sportpá­lyája, a tűzoltóság gyakorlattal egybekötött bemutatója.

A kép ugyanazon a gyakorlaton készült, mint az előző. Mai szemmel nagyon érdekesek azek a tűzoltókocsik, ugyanis nem mások, mint amerikai gyártású világháborús Dodge WC szériás teherautók.

Ugynazon gyakorlat Csepel D-352 bemutatója. Ez a hazai gyártású típus volt a legmeghatározóbb tűzoltókocsi a korszakban.

1968, az Egri csillagok forgatása. Háttérben Ikarus 526, Csepel alvázra épített Ikarus karosszériás tűzoltókocsi. Kipufogója össze volt kötve a szivattyúval, így a kipufogógáz magával tudta rántani a bentmaradt levegőt, ezáltal légteleníteni a rendszert. Emellett a karosszéria is hihetetlenül modernnek számított, az aluminimum elemek mellett több üvegszálas, poliészter rész is volt rajta.

1970, augusztus 20-i víziparádé, tűzoltóhajó bemutatója.

1971, járási tűzoltóverseny. A Monori Állami Gazdaság csévharaszti üzemének csapata kismotorfecskendő szerelése közben.

1981, Nagybörzsöny. Bepakolás egy vidéki tűzoltószertárba. Kisebb falvakban sokáig elterjedt maradt az ősi, de megbízható kézzel pumpálós kocsi.

 

Ajánlott irodalom:
https://fovaros.katasztrofavedelem.hu/26048/a-kezdet
https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C5%B1zolt%C3%A1s
https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_WC_series

 

A bejegyzés trackback címe:

https://azelkapottmult.blog.hu/api/trackback/id/tr1916521834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.05.05. 08:50:06

Klassz képek!
Köszönöm!
süti beállítások módosítása