Május 4. Szent Flórián, a tűzoltók védőszentjének napja, vagyis a Tűzoltók napja. Ennek kapcsán szemezgetek a Fortepan archívumából egy kis virtuális időutazás keretében.
Röviden az előzményekről: a tűzoltás legkorábbi ismert ábrázolása egy Ninive mellett talált kb. 2800 éves rajzról származik: az emberek hosszú nyelű kanalakkal öntözik a várból kidobált égő fáklyákat. Ktészibiosz és Hérón i.e. 250 körül már tűzoltásra alkalmas nyomószivattyút alkottak. 1829-től már gőzfecskendő is rendelkezésre állt, a 20. század elején pedig már belső égésű motorral hajtott szerkezetek is voltak.
1908, tűzoltócsapat. Ekkor Magyarországon még szekeres oltókocsikat használtak.
1910, Légszesz gyár, háttérben a Fiumei út (Köztemető utca) 12. és 14. számú ház. A fotó jól szemlélteti a korai tűzoltófecskendő használatát.
1912, Óbudai Hajógyár, a gyár tűzoltóságának díszszemléje. A nagyobb gyárak, üzemek sokszor rendelkeztek saját tűzőrséggel.
1929, csoportkép, háttérben a tűzoltószertár.
1934, lajtoskocsi. A gépkocsik előtt, sőt velük sokáig párhuzamosan elterjedtek voltak.
1936, Teve utca, a tűzoltóság bemutatója, modern tűzoltóautókkal.
1936, Mátyásföldi repülőtér, Magyar Légügyi Hivatal által rendezett repülőnap.
1947, önkéntes tűzoltóság. Magyarországon régre nyúlik vissza története, eőször Széchenyi Ödön gróf 1863-ban alapított önkéntes tűzoltó egyletet Budapesten.
1961, az Elektromos Művek Latorca utcai sportpályája, a tűzoltóság gyakorlattal egybekötött bemutatója.
A kép ugyanazon a gyakorlaton készült, mint az előző. Mai szemmel nagyon érdekesek azek a tűzoltókocsik, ugyanis nem mások, mint amerikai gyártású világháborús Dodge WC szériás teherautók.
Ugynazon gyakorlat Csepel D-352 bemutatója. Ez a hazai gyártású típus volt a legmeghatározóbb tűzoltókocsi a korszakban.
1968, az Egri csillagok forgatása. Háttérben Ikarus 526, Csepel alvázra épített Ikarus karosszériás tűzoltókocsi. Kipufogója össze volt kötve a szivattyúval, így a kipufogógáz magával tudta rántani a bentmaradt levegőt, ezáltal légteleníteni a rendszert. Emellett a karosszéria is hihetetlenül modernnek számított, az aluminimum elemek mellett több üvegszálas, poliészter rész is volt rajta.
1970, augusztus 20-i víziparádé, tűzoltóhajó bemutatója.
1971, járási tűzoltóverseny. A Monori Állami Gazdaság csévharaszti üzemének csapata kismotorfecskendő szerelése közben.
1981, Nagybörzsöny. Bepakolás egy vidéki tűzoltószertárba. Kisebb falvakban sokáig elterjedt maradt az ősi, de megbízható kézzel pumpálós kocsi.
Ajánlott irodalom:
https://fovaros.katasztrofavedelem.hu/26048/a-kezdet
https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C5%B1zolt%C3%A1s
https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_WC_series